Technik Teleinformatyk
Przedmioty zawodowe realizowane na kierunku Technik Teleinformatyk
1. Język obcy w branży teleinformatycznej
2. Działalność gospodarcza w branży teleinformatycznej
3. Elektrotechnika i elektronika
4. Transmisja danych i przetwarzanie sygnałów
5. Urządzenia teletransmisyjne
6. Sieci komputerowe
7. Systemy i sieci transmisyjne
8. Podstawy komutacji cyfrowej
9. Pomiary elektryczne i elektroniczne
10. Systemy komputerowe
11. Konfiguracja i eksploatacja urządzeń teletransmisyjnych
12. Administracja sieciowymi systemami operacyjnymi
13. Projektowanie i montaż lokalnych sieci komputerowych
14. Konfiguracja i pomiary systemów i sieci transmisyjnych
Będziesz potrafił zaprojektować sieć komputerową przewodową i bezprzewodową. Prześlesz dane za pomocą konwerterów światłowodowych. Dowiesz się w jaki sposób za pomocą sieci elektrycznej 230V udostępnić Internet i w jaki sposób pakiety w sieci docierają na drugi koniec świata. Zaprogramujesz mikrokontroler i poznasz języki C++ / PHP / JAVA - w których napiszesz komunikację z centralą telefoniczną...

Stanowi podstawę dla sektora IT (Information Technology). Jako dziedzina przemysłu jest w tej chwili jednym z podstawowych czynników gospodarczego i społecznego rozwoju każdego kraju. A specjaliści tej branży są najlepiej zarabiającą grupa zawodową.
Wszelkiego rodzaju informacje - zdjęcia, dźwięki, filmy czy tekst - są przechowywane i przesyłane w formie cyfrowej. Dzięki powszechności telefonów komórkowych, aparatów fotograficznych, kamer oraz komputerów możemy być aktywnym i inteligentnym konsumentem, twórcą w świecie cyfrowych mediów. Narzędzia i systemy, które to umożliwiają, są właśnie domeną teleinformatyki.

szkoły na brak specjalistów w nowoczesnych gałęziach rynku. Nauka w zawodzie technik teleinformatyk prowadzona jest w nowoczesnych pracowniach komputerowych,
elektronicznych i teleinformatycznych.
Szkoła stara się również, aby uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, np. w projekcie „Modernizacja Szkolnictwa Zawodowego w Małopolsce”. Uczą się pisania aplikacji na telefony komórkowe, podstaw hostingu, projektowania stron WWW oraz sporządzania dokumentacji technicznej w programie Autocad.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci kierunku technik teleinformatyk, posiadający wysokie kwalifikacje interdyscyplinarne, mogą znaleźć zatrudnienie u operatorów sieci telekomunikacyjnych, dostawców usług internetowych, w firmach produkujących oprogramowanie dla operatorów sieci i nowych usług telekomunikacyjnych oraz w jednostkach posiadających własne sieci komputerowe, w charakterze ich projektantów i administratorów. Technik teleinformatyk jest pokrewnym
zawodem z technikiem informatykiem i technikiem elektronikiem, można użyć stwierdzenia, że jest połączeniem doskonałym. Korelacja pomiędzy wymienionymi zawodami daje absolwentowi duży wachlarz możliwości jeśli chodzi o wybór drogi po ukończeniu szkoły. Zdobyte umiejętności nie tylko przydadzą się do pracy w zawodzie, ale będą szczególnie przydatne na wybranym przez absolwenta kierunku studiów, takich jak: informatyka, teleinformatyka, elektronika, mechatronika.




















CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik teleinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) uruchamianie i utrzymanie terminali i przyłączy abonenckich;
2) projektowanie i wykonywanie lokalnych sieci komputerowych;
3) montaż i eksploatacja systemów transmisyjnych;
4) instalowanie i eksploatacja systemów komutacyjnych
5) administrowanie sieciami teleinformatycznymi.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Efekty kształcenia właściwe dla zawodu technik teleinformatyk
a) Projektowanie i wykonywanie lokalnej sieci komputerowej
b) Konfigurowanie urządzeń sieciowych
c) Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi
2) E.15. Uruchamianie i utrzymanie terminali i przyłączy abonenckich
a) Uruchamianie i utrzymanie abonenckich urządzeń sieci komutacyjnych
b) Uruchamianie i utrzymanie urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych
a) Montaż i eksploatacja systemów transmisyjnych
b) Instalacja i eksploatacja sieci komutacyjnych
c) Administrowanie sieciami teleinformatycznymi
Uwaga
MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik teleinformatyk po potwierdzeniu kwalifikacji
- E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
- E.15. Uruchamianie i utrzymanie terminali i przyłączy abonenckich
- E.16. Montaż i eksploatacja sieci rozległych
może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik informatyk po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji
- E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych
- E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
1) Bezpieczeństwo i higiena pracy
2) Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
3) Język obcy ukierunkowany zawodowo
4) Kompetencje personalne i społeczne
5) Organizacja pracy małych zespołów
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.a)
a) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
b) opisuje zjawiska związane z prądem zmiennym;
c) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
d) sporządza schematy ideowe i montażowe urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
e) posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
f) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
g) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych;
h) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
i) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie symboli graficznych, oznaczeń, charakterystyk, parametrów i wyglądu;
j) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
k) określa funkcje elementów i układów stosowanych w urządzeniach oraz instalacjach elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
l) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i elektronicznych;
m) wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
n) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów obwodów elektrycznych i elektronicznych;
o) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych badanych elementów, układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
p) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.b)
a) rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
b) dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
c) dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
d) stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
e) rozróżnia parametry sprzętu komputerowego;
f) charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
g) określa funkcje systemu operacyjnego;
h) posługuje się terminologią dotyczącą lokalnych sieci komputerowych;
i) charakteryzuje urządzenia sieciowe;
j) charakteryzuje rodzaje oprogramowania użytkowego;
k) korzysta z publikacji elektronicznych;
l) przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
m) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.c)
a) wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
b) sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
c) posługuje się rachunkiem różniczkowym i całkowym;
d) charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
e) charakteryzuje techniki montażu elektronicznego;
f) dobiera elementy oraz układy i urządzenia elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
g) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
h) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
i) dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów;
j) sporządza dokumentację z wykonywanych prac.
Technik informatyk
Przedmioty zawodowe realizowane na kierunku Technik informatyk
1. Systemy operacyjne
2. Urządzenia techniki komputerowej
3. Sieci komputerowe
4. Witryny i aplikacje internetowe
5. Systemy baz danych
6. Diagnostyka i naprawa urządzeń techniki komputerowej
7. Administracja sieciowymi systemami operacyjnymi
8. Projektowanie i montaż lokalnych sieci komputerowych
9. Administracja bazami danych
10. Pracownia aplikacji internetowych
Korzystamy na co dzień z komputerów, oprogramowania i zasobów sieci Internet. Planujemy konfigurację, dobieramy podzespoły i montujemy komputery osobiste. Dobieramy urządzenia peryferyjne. Instalujemy i utrzymujemy optymalną wydajność systemów operacyjnych. Projektujemy okablowanie i dobieramy urządzenia lokalnej sieci komputerowej. Administrujemy zasobami i użytkownikami sieci. Dbamy o bezpieczeństwo danych. Wykonujemy strony internetowe. Projektujemy i tworzymy bazy danych. Tworzymy i obrabiamy grafikę, dźwięk i filmy na potrzeby publikacji w Internecie.
Przykładowe przedmioty zawodowe technika informatyka:
- systemy operacyjne,
- urządzenia techniki komputerowej,
- sieci komputerowe,
- witryny i aplikacje internetowe,
- systemy baz danych,
- administracja sieciowymi systemami operacyjnymi oraz bazami danych,
- projektowanie i montaż lokalnych sieci komputerowych,
- język angielski zawodowy.



CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeń peryferyjnych;
2) projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami;
3) projektowania baz danych i administrowania bazami danych;
4) tworzenia stron WWW i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Efekty kształcenia właściwe dla zawodu technik informatyk
a) Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy
b) Użytkowanie urządzeń peryferyjnych komputera osobistego
c) Naprawa komputera osobistego
2) E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
a) Projektowanie i wykonywanie lokalnej sieci komputerowej
b) Konfigurowanie urządzeń sieciowych
c) Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi
3) E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
a) Tworzenie stron internetowych
b) Tworzenie baz danych i administrowanie bazami danych
c) Tworzenie aplikacji internetowych
Uwaga
MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk po potwierdzeniu kwalifikacji
- E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych,
- E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
- E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik teleinformatyk po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji
- E.15. Uruchamianie oraz utrzymanie terminali i przyłączy abonenckich
- E.16. Montaż i eksploatacja sieci rozległych.
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
1) Bezpieczeństwo i higiena pracy
2) Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
3) Język obcy ukierunkowany zawodowo
4) Kompetencje personalne i społeczne
5) Organizacja pracy małych zespołów
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego
a) rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
b) dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
c) dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
d) stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
e) rozróżnia parametry sprzętu komputerowego;
f) charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
g) określa funkcje systemu operacyjnego;
h) posługuje się terminologią dotyczącą lokalnych sieci komputerowych;
i) charakteryzuje urządzenia sieciowe;
j) charakteryzuje rodzaje oprogramowania użytkowego;
k) korzysta z publikacji elektronicznych;
l) przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
m) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Technik Mechatronik
Przedmioty zawodowe realizowane na kierunku Technik Mechatronik
1. Elektrotechnika i elektronika
2. Technologie i konstrukcje mechaniczne
3. Pneumatyka i hydraulika
4. Urządzenia i systemy mechatroniczne
5. Pomiary elektryczne i elektroniczne
6. Pracownia technologii i konstrukcji mechanicznych
7. Pracownia pneumatyki i hydrauliki
8. Pracownia urządzeń i systemów mechatronicznych
9. Pracownia projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych
10. Pracownia urządzeń mikroprocesorowych
11. Pracownia programowania urządzeń i systemów mechatronicznych
Mechatronika - to dziedzina techniki, wymagająca znajomości zagadnień z zakresu: mechaniki, elektrotechniki, elektroniki i informatyki.
Kandydat do zawodu powinien więc interesowanie się zagadnieniami ogólnotechnicznymi i przedmiotami ścisłymi oraz informatyką.
W związku z pojawieniem się nowoczesnych technologii w przemyśle, MECHATRONIK jest aktualnie bardzo atrakcyjnym zawodem poszukiwanym na rynku pracy. Zakres przyszłych zadań zawodowych obejmuje produkcję, obsługę i naprawę, wkraczających obecnie do wszystkich dziedzin życia,

współczesnych programowanych i sterowanych urządzeń mechanicznych. Sprzęt AGD, samochody, windy, urządzenia klimatyzacji, obrabiarki sterowane numerycznie, to przykłady rozwiązań mechatronicznych.
CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
1) montowanie i demontowanie urządzeń i systemów mechatronicznych;
2) eksploatowanie urządzeń i systemów mechatronicznych;
3) projektowanie urządzeń i systemów mechatronicznych;
4) programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Efekty kształcenia właściwe dla zawodu technik mechatronik
a) Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
b) Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
c) Montaż elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych
2) E.18. Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych
a) Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
b) Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych
a) Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych
b) Projektowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
c) Programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
1) Bezpieczeństwo i higiena pracy
2) Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
3) Język obcy ukierunkowany zawodowo
4) Kompetencje personalne i społeczne
5) Organizacja pracy małych zespołów
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.a)
a) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
b) opisuje zjawiska związane z prądem zmiennym;
c) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
d) sporządza schematy ideowe i montażowe urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
e) posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
f) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
g) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych;
h) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
i) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie symboli graficznych, oznaczeń, charakterystyk, parametrów i wyglądu;
j) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
k) określa funkcje elementów i układów stosowanych w urządzeniach oraz instalacjach elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
l) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i elektronicznych;
m) wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
n) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów obwodów elektrycznych i elektronicznych;
o) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych badanych elementów, układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
p) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.c)
a) wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
b) sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
c) posługuje się rachunkiem różniczkowym i całkowym;
d) charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
e) charakteryzuje techniki montażu elektronicznego;
f) dobiera elementy oraz układy i urządzenia elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
g) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
h) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
i) dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów;
j) sporządza dokumentację z wykonywanych prac.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego - PKZ(M.a)
a) przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
b) sporządza szkice części maszyn;
c) sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
d) rozróżnia części maszyn i urządzeń;
e) rozróżnia rodzaje połączeń;
f) przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
g) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
h) rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
i) dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
j) rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
k) rozróżnia techniki i metody wytwarzania maszyn i urządzeń;
l) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
m) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
o) wykonuje pomiary warsztatowe;
p) rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
r) określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń;
s) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
t) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego - PKZ(M.b)
a) stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki i automatyki;
b) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
c) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej metali;
d) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Technik Elektronik
Przedmioty zawodowe realizowane na kierunku Technik Elektronik
1. Pomiary elektryczne i elektroniczne
2. Instalacja urządzeń elektronicznych
3. Eksploatacja urządzeń elektronicznych
4. Pracownia urządzeń mikroprocesorowych
5. Elektrotechnika i elektronika
6. Systemy telewizyjne
7. Systemy kontroli dostępu
8. Systemy sieci komputerowych
9. Automatyka przemysłowa




Atrakcyjny zawód poszukiwany na krajowych i zagranicznych rynkach pracy, dający możliwość prowadzenia własnej działalności usługowo-gospodarczej. Ukończenie technikum daje perspektywę wzbogacenia wiedzy z zakresu urządzeń techniki elektronicznej, systemów komputerowych, systemów audio - video, elementów techniki cyfrowej i innych dziedzin techniki związanych z elektroniką, telekomunikacją i informatyką.
CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektornik powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) instalowanie oraz konserwowanie urządzeń elektronicznych;
2) użytkowanie urządzeń elektronicznych;
3) naprawa urządzeń elektronicznych.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Efekty kształcenia właściwe dla zawodu technik elektronik
a) Instalowanie urządzeń elektronicznych
b) Instalowanie urządzeń elektronicznych
2) E.20. Eksploatacja urządzeń elektronicznych
a) Użytkowanie urządzeń elektronicznych
b) Obsługa urządzeń elektronicznych
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
1) Bezpieczeństwo i higiena pracy
2) Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
3) Język obcy ukierunkowany zawodowo
4) Kompetencje personalne i społeczne
5) Organizacja pracy małych zespołów
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.a)
a) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
b) opisuje zjawiska związane z prądem zmiennym;
c) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
d) sporządza schematy ideowe i montażowe urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
e) posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
f) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
g) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych;
h) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
i) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie symboli graficznych, oznaczeń, charakterystyk, parametrów i wyglądu;
j) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
k) określa funkcje elementów i układów stosowanych w urządzeniach oraz instalacjach elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
l) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i elektronicznych;
m) wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
n) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów obwodów elektrycznych i elektronicznych;
o) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych badanych elementów, układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
p) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.c)
a) wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
b) sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
c) posługuje się rachunkiem różniczkowym i całkowym;
d) charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
e) charakteryzuje techniki montażu elektronicznego;
f) dobiera elementy oraz układy i urządzenia elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
g) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
h) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
i) dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów;
j) sporządza dokumentację z wykonywanych prac.


Technik Elektryk
Przedmioty zawodowe realizowane na kierunku Technik Elektryk
1. Pomiary elektryczne i elektroniczne
2. Montaż maszyn i urządzeń elektrycznych
3. Montaż instalacji elektrycznych
4. Obsługa maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
5. Elektrotechnika i elektronika
6. Maszyny elektryczne
7. Aparaty i urządzenia elektryczne
8. Instalacje elektryczne












CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektryk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) montowanie i uruchamianie maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej;
2) rozpoznawanie i naprawianie uszkodzeń maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych;
3) ocenianie stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych po montażu i naprawie;
4) montowanie i naprawianie układów sterowania, regulacji i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych;
5) dobieranie, montowanie i sprawdzanie działania środków ochrony przeciwporażeniowej.
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Efekty kształcenia właściwe dla zawodu technik elektryk
a) Montaż maszyn i urządzeń elektrycznych
b) Konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych
2) E.8. Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych
a) Montaż instalacji elektrycznych
b) Konserwacja instalacji elektrycznych
a) Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych
b) Eksploatacja instalacji elektrycznych
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
1) Bezpieczeństwo i higiena pracy
2) Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
3) Język obcy ukierunkowany zawodowo
4) Kompetencje personalne i społeczne
5) Organizacja pracy małych zespołów
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.a)
a) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
b) opisuje zjawiska związane z prądem zmiennym;
c) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
d) sporządza schematy ideowe i montażowe urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
e) posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
f) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
g) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych;
h) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
i) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie symboli graficznych, oznaczeń, charakterystyk, parametrów i wyglądu;
j) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
k) określa funkcje elementów i układów stosowanych w urządzeniach oraz instalacjach elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
l) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i elektronicznych;
m) wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
n) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów obwodów elektrycznych i elektronicznych;
o) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych badanych elementów, układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
p) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego - PKZ(E.c)
a) wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
b) sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
c) posługuje się rachunkiem różniczkowym i całkowym;
d) charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
e) charakteryzuje techniki montażu elektronicznego;
f) dobiera elementy oraz układy i urządzenia elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
g) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
h) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
i) dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów;
j) sporządza dokumentację z wykonywanych prac.

Jesteś tutaj: ZSEM.EDU.PL Kierunki Technikum