Jesteś tutaj: ZSEM.EDU.PL Olimpiada Innowacji Technicznych

 OLIMPIADA INNOWACJI TECHNICZNYCH

Informujemy, że zarządzeniem Dyrektora ZSEM został powołany Komitet Szkolny, którego zadaniem jest przeprowadzenia pierwszego etapu Olimpiady.

W skład komitetu weszli nauczyciele: Marek Ryglewicz, Jarosław Michalik, Paweł Piszczek i Piotr Obrzut

Z tymi nauczycielami oraz pozostałymi uczącymi przedmiotów zawodowych, uczniowie mogą rozmawiać, konsultować swoje pomysły, szukać inspiracji, a na koniec zgłaszać im swoje prace.

Wyłonienie najlepszych prac, które następnie zostaną przesłane do Komitetu Okręgowego nastąpi w I połowie miesiąca marca 2017, ale październik to dobra pora na szukanie pomysłów i rozpoczęcie prac nad pomysłami. Jest to o tyle ważne, że do 20 października można składać karty zgłoszeń na VI Piknik Naukowy w Elektryku, udział w którym może być pierwszym etapem przygotowań do Olimpiady.

Zgodnie z regulaminem olimpiady (http://www.pzswir.pl/phocadownload/regulamin%202016.pdf autorami prac biorących udział w Olimpiadzie mogą być indywidualni uczniowie lub 2osobowe zespoły uczniowskie. W przypadkach wyjątkowych, dopuszcza się zespół 3 osobowy.

Olimpiada obejmuje cztery kategorie:

P - Pomoc techniczna

- stanowi wykonanie modelu fizycznego lub cyfrowego urządzenia, zjawiska fizycznego: prototypu maszyny lub jej podzespołu, schematów procesów technicznych lub technologicznych; filmów naukowych (dydaktycznych) przydatnych w danej szkole lub zespole szkół w procesie nauczania. W tej kategorii mogą uczestniczyć opracowania samorzutnie wykonane przez uczniów, bądź zlecone im przez nauczycieli.

E - pomysł ekologiczny

- dotyczy opracowań o charakterze badawczym i powinien być poświęcony problematyce z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Tematyka prac powinna dotyczyć zagadnień przyrody, medycyny, geografii, geologii, materiałoznawstwa oraz technik skutecznej ochrony środowiska.

R - pomysł techniczny

- obejmuje prace, w których wprowadzono istotne zmiany w stosunku do aktualnie istniejących rozwiązań technicznych, w użytkowanych do tej pory urządzeniach, maszynach, wyrobach oraz sposobach wytwarzania. Zaproponowane przez ucznia rozwiązanie powinno wnosić oryginalne zmiany do istniejącego stanu techniki, m. in., poprzez zwiększanie użyteczności wyrobu, jego walorów funkcyjnych, istotne obniżenie kosztów jego wytwarzania lub eksploatacji. Może ono np.: umożliwiać wzrost wydajności pracy i pełniejsze niż dotychczas, wykorzystanie środków produkcji. Może przynosić efekty dotyczące poprawy bhp oraz skutecznej ochrony środowiska naturalnego. Wskazane jest aby prace w tej kategorii nosiły co najmniej znamiona projektu racjonalizatorskiego.

U - usprawnienie softwarowo – techniczne

- obejmuje ono przede wszystkim ciekawe i użyteczne pomysły dot. programów komputerowych, które w ścisłym powiązaniu z konkretnymi urządzeniami technicznymi nadają się do praktycznego wykorzystania w szkole, spółce, małym lub średnim przedsiębiorstwie, wytwarzającym dobra materialne. Do udziału w tej kategorii dopuszcza się opracowania wykonane samodzielnie przez ucznia z jego własnej inicjatywy lub inicjatywy opiekuna naukowego. W tej kategorii nie mieszczą się pomysły usprawniające same programy komputerowe, tzn. rozwiązania dotyczące tylko software lub hardware.

Serdecznie zapraszamy!