Jesteś tutaj: ZSEM.EDU.PL Rajd Elektryka 2013

Rajd Elektryka 2013

Przez ostatnie dni września Beskid Sądecki należał do „Elektryka”

Przez dwa dni ścieżki górskie i szlaki turystyczne Beskidów w Paśmie Jaworzyny Krynickiej należały do uczniów ZSEM. Wędrowali … z plecakiem do „zielonych schronisk” Beskidu Sądeckiego, tam gdzie spotykają się przyroda, człowiek i czas…

W dniach 26 i 27 września 2013 uczciwie Elektryka wraz z wychowawcami oraz licznymi nauczycielami wyruszyli na kolejny Rajd Turystyczno-Krajoznawczy. Przez dwa dni ścieżki i szlaki Beskidów w Paśmie Jaworzyny Krynickiej należały do Elektryka. Na szlaki wyruszyło ponad 20 klas z plecakami, śpiworami i namiotami. Grupy rajdowe zaczynały wędrówkę z Rytra, Piwnicznej, Łabowej oraz Krynicy Górskiej. Uczniowie spragnieni górskich wrażeń i atmosfery schroniska nocowali: w Chacie Górskiej Cyrla, Bacówce na Wierchomli, na Hali Łabowskiej. Jedna z najwytrwalszych grup pomimo trudnych warunków atmosferycznych nocowała pod namiotami na Cyrli. Zakończenie rajdu odbyło się na Hali Łabowskiej ciepłym posiłkiem, ogniskiem i wspomnieniami ze szlaku. Uczestnikom dopisywały humory, podziwiali roztaczający się widok na Beskid Niski - Pasmo Gór Grybowskich i Pasmo Magurskie, robili ostatnie pamiątkowe zdjęcia. Grupa uczniów należących do SKKT „Ekoturysta” jako główni organizatorzy rajdu Elektryka wyruszyli 26 września wraz z klasami 4 t Technikum i 2 m Technikum szlakami z Ryta, przez Makowice do Chaty Cyrla, gdzie odpoczywaliśmy i nabieraliśmy sił przy pysznej kuchni na dalszą wędrówkę. Dalej szliśmy Głównym Szlakiem Beskidzkim (im. K. Sosnowskiego) kolor czerwony, jako ciekawostka jest to najdłuższy szlak w polskich górach ciągnący się od Beskidu Śląskiego po Bieszczady. Warunki atmosferyczne były zmienne od blasku słońca, na początek wędrówki w Rytrze po czarne chmury i ulewny deszcz, który czaił się dosłownie za plecami. Szliśmy szybkim tempem, przydały się peleryny, kurtki osłaniające od mocnego wiatru i latarki w schronisku. Jesienne widoki kolorowych drzew towarzyszyły cały czas, wokół piękne górskie krajobrazy, zachęcały do pozostania, ale tyko kilka zdjęć i dalej na szlak, bo coraz zimniej, wiatr się wzmagał, wiec opuszczaliśmy Halę Pisaną i dalej do schroniska. Schronisko PTTK na Łabowskiej przywitało nas ciepłem kominka i gitarami studentów, wspólna kolacja zakończyła dzień wędrówki. Następnego dnia obudziła nas gęsta mgła, bardzo zimne, a miejscami wręcz mroźne powietrze na termometry wskazały miejscami nawet -1 st. C, ciekawe jak nasi koledzy nocujący pod namiotami. Przybyli dzielnie w południe, witaliśmy ich i pozostałe grupy rajdowe, które przychodziły z różnych tras turystycznych, przy wspólnym posiłku, ognisku dzieliliśmy się wrażeniami z wędrówki: „Dla nas rajd był bardzo cenny, ponieważ pozwolił na uzupełnienie materiałów do olimpiady geograficznej, zdjęć i opisów punktów na szlaku” - uczennice 2bLO Patrycja i Paulina , „to wzbogacenie galerii strony Ekoturysta, którą prowadzimy” – mówił Jakub i Grzegorz 2bLO „Mieliśmy możliwość ćwiczenia umiejętności korzystania z mapy i przestrzegania zasad ekoturystyki na szlaku i schronisku, a także dobrej wspólnej zabawy – zapewnia Sławek z 4tTe „dla nas ważne było spotkanie ze studentami, wspólne śpiewanie i granie na gitarach”- mówią chłopaki z 2mTE „ tak to ważne, nasza integracja z innymi klasami, myślimy też, że rajd to przypomnienie tradycji drużyn, które zdobywały w ogólnopolskich rajdach pierwsze miejsca w kraju” mówią Justyna i Magdalena z 2bLO W czasie rajdu ekipa ekoturystów realizowała zadania z programu edukacyjnego „Poznanie i ocena realizacji projektu produkt turystyki górskiej - zielone schroniska” tym razem na Hali Łabowskiej np. segregacja odpadów, suszarnia turystyczna, a wcześniej również na Cyrli zainstalowane kolektory słoneczne. Schronisko przechodzi gruntowny remont realizowany właśnie w ramach projektu "Markowy produkt turystyki górskiej „Paśmie Beskidów-Gorców-Pienin". Ekoturyści zadowoleni wracali planując już następną wędrówkę: „ …chcemy wrócić przy lepszej pogodzie na północny stok Wierchu nad Kamieniem poszukać Jaskini Niedźwiedziej (najdłuższej w Beskidzie Sądeckim) i skalnych ostańców. Serdecznie dziękujemy za udział w Rajdzie, za wspaniałą atmosferę na szlakach i schronisku !!! Anna Chronowska opiekun SKKT „Ekoturysta”